Utgiver av
magasinet SKO og
Skohåndboken

Kopler netthandel til fysiske butikker

Kopler netthandel til fysiske butikker

Skrevet 27. november 2017 og kategorisert


Med fare for å virke både religiøs og som medlem av menigheten innrømmer jeg likevel min begeistring for konseptet ’handlesenter på nett’.

Dette er er et spennende alternativ til egen nettbutikk. Hvorfor? Fordi det er den fysiske butikken som tjener på netthandelen.

 Andre tradisjonelle internasjonale nettaktører tar livet av de fysiske butikkene, Miinto gir landsdekkende kundekrets og livsforlengende omsetning.

Norges største handlesenter på nett har snart åtte-års jubileum og har i løpet av disse årene knyttet til seg 400 butikker av ulike slag. Konseptet hadde i år en omsetning på en halv milliard norske kroner og budsjetterer med 1,3 milliarder neste år.

Unikt konsept for de små

Handlesenteret fungerer nesten som airbnb hvor hjem byttes ut med de forskjellige kategoriene av butikker som er med. Handelen av de fysiske butikkenes varer foregår med mobiler, nettbrett eller pc, og ledelsen i Miinto påstår at deres teknologi kommuniserer med alle typer kasser.
Når en bestilling sendes fra en forbruker gis det en beskjed til alle butikker som er registrert med varen. Her gjelder ’førstemann til mølla’ prinsippet: Er du ’fus’ pakker du varen, og kanskje en personlig hilsen fra din butikk, printer ut adresselappen som du limer på posen. Pakken hentes av Bring i løpet av dagen. Dersom kunden ikke er tilfreds med varen, sendes varen tilbake til din butikk.

’Same Day Delivery’ er allerede en del av servicen, ’Click & Collect’ (C&C) er neste steg, også med hensyn til returer. Først må systemet med å fordele salgene konverteres over til geografisk fordeling. Dette vil også øke leveringshastighet. Ordningen skal også gjelde ved returer, selvfølgelig.

Verdens største lager

Det hårete omsetningsmålet som legges for 2018 innebærer et enormt lager – som selvfølgelig er summen av alle butikkene som er med. Et annet mål er å øke andelen varer solgt til full pris. I dag selges omtrent 40% av vareflyten i butikk med rabatterte priser, noe kun forbrukeren sparer på. Er du i Miinto-systemet, økes både omsetningshastighet og ordinærprisvolumet.

Kostnader

Det finnes ulike butikk-modeller, du velger det som passer din butikk. For kr. 1.999 kjører Miinto fem kampanjer i året samt ulike PR – og kommunikasjonsaktiviteter, avhengig av pakken du har valgt. I kampanjeperioden tilbys produkter til 20% rabatterte priser og butikkene betaler 5% kommisjon isteden for ’hverdags’ prosenten, vist under.

Miinto-light

I denne modellen er det inngått avtale med en leverandør og du som butikk betaler 14% i kommisjon pluss frakt på kr 59 pr ordre du takker ja til. Ingen faste kostnader. I dag er det 176 butikker i lightsystemet.

Miinto-full består av tre produkter. Alle har en oppstarts-kostnad på kr 5.000. Videre er det følgende avgifter:

S: Kr 990 i mnd, 14% i kommisjon pr salg
M: Kr 1495 i mnd, 14 % kommisjon pr salg
L: Kr 1995 i mnd, 12% kommisjon pr salg

Dine varer i systemet samles på en nettside som du kan bruke som din egen nettbutikk – du må bare legge lenken ut på din nettside. Kommisjon på egen nettbutikk er fra 8% til 2% basert på omsetningen. Jo høyere omsetning, jo lavere kommisjon.

Som leverandør betaler du 2% for årsomsetningen i markedsføringstiltak.

Forhandlingsrom?

Når jeg spør Jake Peterson om det finnes en kvantumsrabatt svarer han:

- Jo flere fra skobransjen som melder sin interesse for vårt ’Full-konsept’ eller ’leverandører-medlemskap’ jo bedre betingelser skal Miinto gi dere.

Folkens her gjelder det å gå sammen som bransje for å oppnå de beste betingelser.

Hva får du?

Miinto forventer at en gjennomsnittsbutikk skal ha en omsetning via dem på kr 100.000 i året – har du under det skal du slippe årsavgiften. Målet er å gi din butikk xtra-omsetning med de ressursene du allerede har, samt en synlighet over hele Norge.

Miinto jakter kontinuerlig på bedre tekniske løsninger og teknologien er på deres side – den utvikler seg stadig raskere og blir enklere for de fleste av oss. Teknologiteamet jobber med algoritmer, hastighet og søk 24/7. Dette er kanskje deres største styrke kontra en butikks egen nettbutikk-etablering, som krever kunnskapsrike ressurser som hele tiden er på.

Pr i dag er det 1 million månedlig besøk på Miinto og gjennomsnittsordren i høst var på kr 2.400.
Nytt

Om ikke lenge kommer flere muligheter.
For butikken: Samarbeid direkte med leverandører og brands for å kunne serve butikker og sluttbruker på en bedre måte. Når dette leddet er med kan de levere bilder og produktbeskrivelser - noe som vil gjøre butikkenes liv enda lettere i det digitale shoppingsenteret. Butikker kan også inngå avtale om at Miinto samarbeider med leverandørene om varebeholdningen, slik at påfyll automatisk kommer når det trengs.
For forbrukeren: En ny app skal bistå med en personlige service: En melding sendes til sluttbruker om at pakken er klar og spør hvor vedkommende vil hente den, hjemme eller i hvilken som helst butikk tilknyttet Miinto.
Etter hvert vil returen kunne leveres i hvilken som helst Miinto-butikk selv om butikken ikke fører produktet. Bring får beskjed automatisk og henter den og leverer til korrekt utsalgssted.

Et konsept i stadig utvikling

Et senario som ikke er så langt unna om du selv ønsker er: En kunde kommer inn i din butikk på jakt etter noe du ikke selger. Hva om du da bestiller den varen hos en ’konkurrent’ for kunden?

Kunden får den så levert hjem eller i din butikk – avhengig av vedkommendes ønske. Slik utøver din butikk en service langt utover det forventede, du får det beste ryktet og du får Miintos kommisjon for denne servicen. I tillegg har kanskje kunden kjøpt andre ting hos deg – i stede for å snu i døra i sin videre jakt etter det du ikke hadde. Dette er planer for neste versjon av konseptet.

Om Miinto:

Selskapet gikk live i 2010, etter to års planlegging.

Miinto ble startet i Danmark av Konrad Kierklo og Mike Radoor. Sistnevnte er i dag kjøpt ut. I dag eies selskapet av Konrad Kierklo, Carsten Mikkelsen, Jesper Buch, Jake Petersen og Anders Holch Povlsen (Bestseller United).

Bestseller United/Anders Holch Povlsen kjøpte seg inn i Miinto i november 2016.

Anders Holch Povlsen er også blant annet investor i:

Zalando, ASOS, Stylepit, Nemlig.com, Whiteaway, Bianco Sko samt mange andre.

Miinto vil omfavne alle – alle kan finne noe de liker, og butikkene tjener selv på salget.
Gjengen bak er de som startet ’Just eat’. Pluss to til blant annet Jake.
Nettopp fått inn en ny investor og mange penger til utvikler av en serviceprovider. Er i Belgia, Nederland, straks Polen, er i Danmark, Sverige og Norge. Etablerer seg også snart i Sveits.


Nyhetsarkiv

2018 januar 2017 november september juli may januar 2016 august juni februar januar 2015 desember oktober september august juli juni mars februar 2014 desember november oktober august juni april februar januar 2013 november oktober august juli juni may april mars januar

Kategorier


Skoforlaget AS - Fredrik Selmers vei 2 - 0663 Oslo - skoforlaget@skoforlaget.no - Tlf: 22 65 39 41 | Om Oss

Nettsider av Apasje

Til toppen

Logg inn

Vi jobber fortsatt med medlemsfunksjonaliteten, og er ikke helt klare for å åpne ennå.

×