Utgiver av
magasinet SKO og
Skohåndboken

Reklamasjoner….

Reklamasjoner….

Skrevet 17. mars 2013 og kategorisert


Vanlige klager, klagefrister og reparasjon....

Vanlige klager

  • At skoen ikke passer kundens føtter er ikke klagegrunn. Passform er kunden ansvar.
  • Små skjønnehetsfeil som kan oppdages med det blotte øyet kan det ikke klages på senere hvis feilen ikke influerer på bruksverdien.
  • Sko er laget for spesielle bruksområder. Dette innbærer at det er bestemte grenser for hva skomaterialet kan tåle. For ufôrete sko må en viss avfarving påregnes.

Klagefrister

  • Har kjøperen noe å klage over, bør han alltid si fra snarest mulig.
  • Ved mangler må det være reklamert innen rimelig tid etter at mangelen er eller burde vært oppdaget (dette regnes å være innenfor et par måneder).
  • Hovedregelen er at man etter to år ikke kan gjøre gjeldene at en vare er mangelfull.

Utsalgsvarer

  • Kjøpslovens bestemmelser gjelder også for varer på salg.
  • Oppslag i forretningen om at "utsalgsvarer byttes ikke" fratar ikke kjøperen hans rettigheter etter loven.

Reparasjon

  • Hvis mulig vil selger tilby å reparere gjenstnaden. Dette må kjøper finne seg i hvis det skjer i løpet av kort tid etter at varen er levert og kjøperen ikke blir påført urimelig ulempe.
  • Enhver skade eller svakhet som kan repareres bør bli reprert. Dette har blant annet miljø- og ressursmessig bakgrunn.


Foreningen til norske leverandører og detaljister (SAL og HSH) har utarbeidet et forenklet reklamasjonssystem. 

Nedenfor finner du lenke til reklamasjonsskjemaet som du kan skrive ut.


Nyhetsarkiv

2018 juli januar 2017 november september juli may januar 2016 august juni februar januar 2015 desember oktober september august juli juni mars februar 2014 desember november oktober august juni april februar januar 2013 november oktober august juli juni may april mars januar


Skoforlaget AS - Fredrik Selmers vei 2 - 0663 Oslo - skoforlaget@skoforlaget.no - Tlf: 22 65 39 41 | Om Oss

Nettsider av Apasje

Til toppen

Logg inn

Vi jobber fortsatt med medlemsfunksjonaliteten, og er ikke helt klare for å åpne ennå.

×